Goede primaire arbeidsvoorwaarden. Dat is waar het allemaal mee begint. Betaal je personeel een passend salaris, werk met beloningen of stem werkdagen en -uren af op de (gezins)situatie van je werknemers.
Met deze voorwaarden kun je je onderscheiden van de rest. Wees dus naast alle gewone zaken als pensioen, reiskostenvergoeding, telefoon van de zaak, thuiswerken of 13e maand ook creatief. Vraag wat je medewerkers belangrijk vinden of hoe je het werkplezier kan verhogen? Zit dat ‘m in games als tafeltennis en een dartbord? Sport- of meditatieruimtes? Abonnementen op tijdschriften of Netflix? Het doneren aan een goed doel? Je kan het zo gek niet bedenken.
Zorg dat je medewerkers trots zijn op waar ze werken en samen verder willen groeien. Waardering, successen vieren, transparantie, vertrouwen en veiligheid zijn hierbij essentieel. Stimuleer een open cultuur waar je terugkoppeling krijgt over je wat je hebt gedaan, je eerlijk en kritisch mag zijn naar een ander en er ruimte is om te experimenteren, leren en groeien. Laat daarnaast ook ruimte om stil te staan bij privésituaties – bij zowel geluk als verdriet – en organiseer uitjes die even niet over werk gaan. Dit zorgt voor een betere (werk)sfeer.
Geef je medewerkers de kans zich te kunnen ontwikkelen. Bijvoorbeeld door het volgen van een eenmalige interessante webinar of (online) training of een langdurige cursus of training. Door samen een persoonlijk ontwikkelingsplan in elkaar te zetten, voelt de werknemer het vertrouwen vanuit de organisatie en zal hij/zij zich meer betrokken voelen.
Dit bevordert niet alleen het geluk, maar ook de productiviteit. Motiveer je medewerkers een rondje te wandelen tijdens de lunchpauze, plan slimme momenten in zodat ze even van achter dat beeldscherm vandaan kruipen of zet een mandje fruit in de kantine of op de lunchtafel. Een andere belangrijke én superrelevante factor in dit verhaal is stress. Houd je ogen en oren wagenwijd open, ga gesprekken aan en laat zien dat je als werkgever wilt dat iedereen lekker in z’n vel zit.
Duidelijke communicatie, goede afspraken en weten wat er speelt. Drie factoren die zorgen voor structuur en rust in de hoofden van je personeel. Probeer hierin voldoende opties aan te bieden en te optimaliseren.
Wij zien vaak dat werkgevers niet voldoende tijd en aandacht geven aan de inwerkperiode. Ze plannen een dag in om de nieuwe collega alles te laten zien en worden daarna aan hun lot overgelaten. Dat is niet the way it goes. Geef nieuwe medewerkers tijd om te wennen, nieuwe mensen te leren kennen en te ontdekken. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een leuk inwerkrooster waarin tijd is gepland om diverse afdelingen langs te gaan, met verschillende collega’s te spreken of er ruimte is voor een vragenronde of bijstuur-moment. Ook leuk: verras je nieuwe werknemers met leuke attenties. Matchend bij het bedrijf óf de functie.
Weet jij om welke reden(en) jouw medewerkers bij je blijven? Laat het ons weten. Bekijk hier hoe wij werkgevers helpen in hun zoektocht naar personeel.
Gepubliceerd op 19 december