De tijd dat TikTok alleen gebruikt werd door jonge tieners is voorbij. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom bestaat de grootste groep gebruikers uit twintigers. Dé perfecte groep voor startersfuncties, traineeships en stages.
Een goede TikTok-video heeft een aantal ingrediënten nodig. Wij verklappen er 3.
TikTok draait om entertainment. Neem jezelf daarom niet te serieus bij het opnemen van de video én het schrijven van de caption. Zorg ervoor dat je tekst niet te lang is en een vleugje humor bevat.
Ook TikTok werkt met hashtags. Zorg ervoor dat je hashtags gebruikt die inhoudelijk aansluiten, maar ook populair zijn. Tip: kijk op de pagina Ontdekken voor hashtags die op dat moment populair zijn en dus een grote kans bieden om viral te gaan.
Muziek op TikTok, je kunt niet zonder. Net als populaire hashtags laat TikTok ook weten welke muziek op het moment veel wordt gebruikt. Handig! Want door deze muziek te gebruiken, is de kans groter dat je video wordt ontdekt.
Oké, maar welke soort video’s deel ik dan in mijn zoektocht naar nieuw talent? Start met deze drie:
Wie wil er nu niet weten hoe de werksfeer is binnen een bedrijf? Juist, iedereen! Laat zien hoe een typische werkdag eruit ziet, welke types er werken, welke (gekke) gewoontes iedereen heeft of hoe laat iedereen binnenkomt. En onthoud: creativiteit en humor loont.
Op TikTok volgt de ene na de andere trend elkaar in rap tempo op. Challenges zijn hierbij een belangrijk element. Onder de hashtag #challenge zie je al snel verschillende creatieve uitspattingen waar je als organisatie aan mee kunt doen. Maar wil je er echt uitspringen? Bedenk dan zelf een challenge en probeer zoveel mogelijk mensen mee te krijgen. Hoe populairder je challenge, hoe sneller je video viraal gaat.
Ja, hier gaat het uiteindelijk om. Mensen moeten weten dat er nieuw talent wordt gezocht. Promoot openstaande vacatures, laat zien wat de functie inhoudt en laat collega’s hun ervaring vertellen.
Toch nog wat inspiratie nodig voordat je begint? Neem een kijkje op de accounts van Albert Heijn, Efteling of Bol.com. Zij zetten TikTok al in bij hun employer branding én het werven van nieuw talent. Succes!
Lees hier meer over waar ons marketing recruitment bureau je bij kan helpen.
Gepubliceerd op 28 september 2022